Images between reality and utopia: A curatorial narration

Diana B. Wechsler

Resumen


Three boxes of different sizes are placed in an ideal space. Each one defines its place. Though they were all made recently, the boxes seem like trunks of relics: silent, they hold keys to reviewing certain aspects of the history and cultural memory of Argentina.

Palabras clave


assay; art; criticism;

Texto completo:

PDF (English)

Referencias


Fragments from my text “Imagens entre o espaço e o tempo”, in Jozami, M. (coord.), Argentina hoy, São Paulo, CCBB, 2009, pp. 12-24.

Sacco, G., Metro 2, Rosario, Ediciones Castagnino+macro, 2009, pp. 109-124.

Didi-Huberman, G., Ante el tiempo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2006, p. 12. (English title: Before Time.)

Cfr. van Alphen, E., “¿Qué historia, la historia de quién, historia con qué propósito? Nociones de historia en historia del arte y estudios de cultura visual”. In Estudios Visuales, nr. 3, December, 2005, Murcia, Cendeac, pp. 79-99.

This work draws from, dialogues with, gathers the concerns of, and in some cases revises a wide range of texts from an array of sources. I will cite a few of the most important references here: Warburg, A., Atlas Mnemosyne, Madrid, Akal, 2010; Eco, U., El vértigo de las listas, Barcelona, Lumen, 2009 (English title: The Vertigo of the Lists); Burucúa, J. E., Historia, arte, cultura, Buenos Aires, FCE, 2002; Guinzburg, C., Mitos, emblemas, indicios, Barcelona, Gedisa, 1994; Berger, J., Mirar, Barcelona, Blume, 1987 (English title: Ways of Seeing); Crow, T., La inteligencia del arte, Mexico City, FCE, 2008 (The Intelligence of Art); Grüner, E., El sitio de la mirada, Buenos Aires, Norma, 2001; Huyssen, A., En busca del futuro perdido, Buenos Aires, FCE, 2001 (English title: Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory); Didi-Huberman, G., Ante el tiempo, Buenos Aires, AH, 2005 (English title: Before Time); Jameson, F., El giro cultural, Buenos Aires, Manantial, 1998 (English title: The Cultural Turn); Benjamin, W., Obras, Madrid, Abada Editores, 2007; Said, E., Representaciones de intelectual, Barcelona, Paidós, 1996 (English title: Representations of the Intellectual); van Alphen, E., Art in Mind, Chicago, The University of Chicago Press, 2005; Fernández Polanco, A. and Larrañaga, J. (dirs.), La distancia y la huella. Para una antropología de la mirada, Cuenca-Spain, 2002.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

 
 

Re-visiones - ISSN 2143-0040
 
HAR2013-43016-P I+D Visualidades críticas, reescritura de las narrativas a través de las imágenes